Enotni sklad za reševanje bank naj bi zaživel januarja 2016

Svet

Pred desetimi dnevi so se začela pogajanja o medvladnem sporazumu o enotnem skladu za reševanje bank, ki je del drugega stebra bančne unije. Osnutek sporazuma je za zdaj precej splošen, podrobnosti o uporabi sklada še niso dorečene. Kot ciljni datum za začetek delovanja sklada pa je v osnutku sporazuma predviden 1. januar 2016.

Enotni sklad za reševanje bank je poleg enotnega organa za nadzor nad izvajanjem pravil o urejeni sanaciji ali likvidaciji bank s čim manjšo obremenitvijo davkoplačevalcev in gospodarstva eden dveh temeljnih gradnikov drugega stebra bančne unije.

Sklad se bo polnil s prispevki bank. Vsaka članica naj bi vanj prispevala okoli odstotek kritih vlog vseh kreditnih institucij v državi, sorazmerno z njihovimi obveznostmi in tveganji.

Osnutek sporazuma je za zdaj precej splošen. V poglavju o namenu in obsegu sklada je določeno, da se podpisnice zavezujejo k prenosu prispevkov bančnega sektorja, ki jih bodo zbrale v skladu z veljavnimi pravili, v enotni sklad za reševanje.

Ta sklad bo imel v prehodnem obdobju desetih let nacionalne razdelke, ki naj bi se na koncu popolnoma zlili v eno samo skupno blagajno za reševanje bank, v kateri naj bi bilo na voljo okoli 55 milijard evrov.

 

Več sistemov črpanja

Vsako leto naj bi članica v skupno blagajno prenesla deset odstotkov pobranih prispevkov. Zbrane prispevke mora sicer vsako leto v sklad prenesti do 31. januarja.

Pravila uporabe sklada v primeru potrebe po reševanju banke v prehodnem obdobju še niso podrobno dorečena. Temeljno načelo je, da se denar najprej črpa iz bančnih prispevkov države ali držav, v kateri so sedež in podružnice problematične banke.

Če to ni dovolj, priskočijo na pomoč preostali razdelki, v skrajnem primeru pa drugi vzvodi EU, na primer reševalni mehanizem ESM. Članice se lahko dogovorijo tudi za prostovoljno posojanje med nacionalnimi razdelki, a za zdaj še ni jasno, pod katerimi pogoji.

Medvladni sporazum o skladu je zahtevala Nemčija, ker je vztrajala, da veljavna zakonodaja EU ne dopušča njegove vzpostavitve. Načrt je, da se v desetih letih po njegovi uveljavitvi ta sporazum preuči z namenom, da se vključi v pravni okvir EU.

Medvladni sporazum naj bi bil dogovorjen do marca 2014. Kot ciljni datum za njegovo uveljavitev je v osnutku sporazuma naveden 1. januar 2016. Pogoj za uveljavitev je sicer ratifikacija v toliko državah, da te predstavljajo 80 odstotkov njegovega obsega.

Doslej sta bila v sklopu pogajanj o medvladnem sporazumu dva pripravljalna sestanka, tretji bo 28. januarja, nato pa po eden na teden do marca, ko se pričakuje dogovor. Vzporedno poteka trialog članic z Evropskim parlamentom o enotnem mehanizmu za reševanje.

Dogovor bo, so prepričane strani

Trialog je napet, saj parlament odločno zavrača medvladni sporazum o enotnem skladu. Ta drža ni presenečenje, saj parlament in komisija tradicionalno nista naklonjena medvladnim projektom, ker se ti zažirajo v vpliv evropskih institucij.

Viri pri EU sicer ocenjujejo, da bodo članice in parlament na koncu našle dogovor, sprejemljiv za vse, saj se vsi zavedajo pomena kompromisa o drugem stebru bančne unije.

Drugi steber bančne unije je ključno dopolnilo k prvemu - enotnemu evropskemu nadzoru, ki bo začel s polno paro delovati jeseni prihodnje leto, z objavo izida celovitega pregleda sistemskih bank v območju evra.

Bančna unija naj bi stala na treh stebrih - enotnem nadzoru, enotnem okviru za reševanje bank in enotnem okviru jamstev za denarne vloge. Namen je utrditi bančni sektor, rešiti problem prepletenosti bančne in dolžniške krize ter preprečiti ponovitev kriz.

Deli novico: