eSTARŠI – vas poznam, me poznate?

Kdo ne pozna sodobnega spletnega dnevnika in redovalnice z imenom eAsistent, v katero učitelji na večini slovenskih šol dnevno vnašajo različne podatke o svojih učencih. Podatki o delu otrok v šoli so tako rekoč "le klik stran" od njihovih staršev, lahko pa so celo obveščeni prek SMS-a. Že pred časom se je v reviji Mladina pojavil članek o tem, kako je eden od dijakov na celjski gimnaziji zapisal: eAsistent vas opazuje. Hitro elektronsko obveščanje staršev naj bi otrokom škodovalo. To drži? Kako to vpliva na njihov odnos? Imajo starši na ta način prevelik nadzor nad svojimi otroki?

"Der Shitstorm"

"Shitstorm" je (angleška) beseda, ki so jo pred nekaj leti dodali v nemški slovar. Besedo so (med drugim) uporabili, da bi opisali ogorčenje Nemcev nad ameriškim prisluškovanjem, ki je bilo svetu razkrito leta 2013. Kako pa se počutijo slovenski učenci in dijaki ob tem, ko vedo, da so njihovi starši lahko redno obveščeni o vsem, kar se z njihovim otrokom dogaja v šoli? Učenka 4. razreda Osnovne šole Koper, ki ni želela biti imenovana, nam je povedala: "Ni mi všeč, da mi starši sledijo na vsakem koraku. Počutim se slabo, ker če dobim kakšno slabo oceno ali pa vpis, me starši okregajo." Karin Jugovac, učenka 7. razreda Osnovne šole Koper, sicer pravi, da njeni starši nimajo eAsistenta, ker so se tako odločili, meni pa: "Otroci izgubijo zaupanje, ker jih veliko eAsistenta ne mara, saj imajo nekateri slabe ocene ali pa ne ubogajo in nočejo, da starši to izvedo. Čeprav je otrokova dolžnost, da je v šoli priden in da dela."

 Spodbujanje komunikacije starši-otroci-učitelji

eAsistent je pred štirimi leti ustvarilo podjetje eŠola, d. o. o., katerega direktor je Vladimir Balukčič. Prek eAsistenta starši lahko spremljajo urnik, šolski koledar, prehrano, izostanke od pouka, domače naloge, ocene, ponuja pa tudi komunikacijo s šolo. Za kaj se starši odločijo, je odvisno od njih. Osnovni paket namreč ne zajema tudi pregleda nad ocenami. eAsistent domnevno spodbuja komunikacijo med starši in učenci, pa tudi z učitelji oziroma razrednikom, piše na njegovi uradni spletni strani. Učiteljica slovenščine na Osnovni šoli Koper, Vanja Klančnik Kišasondi, nam je razkrila pozitivno izkušnjo: "Pravzaprav slabih strani eAsistenta zaenkrat še nisem odkrila. Starši so se nanj odzvali pozitivno. Mislim, da se naročajo nanj, ko imajo otroke v višjih razredih. eAsistent funkcionira tako, da staršem ne pokaže ocen isti dan (mislim, da šele čez dva ali celo tri dni), tako da ima vsak otrok možnost povedati doma za oceno." Podatek o razvidu ocene je naveden tudi na spletni strani eAsistenta, kar pomeni tridnevni zamik od dneva, ko otrok izve za oceno. Eden od staršev, ki je želel ostati anonimen, je ob tem dodal: "Po mojem mnenju velja za nižje razrede, ko učenci še nimajo tako razvite časovne orientacije glede tega, do kdaj je treba določen izdelek ali nalogo oddati, kdaj je preverjanje znanja ipd. Pa tudi radi preslišijo, kaj je za domačo nalogo zaradi padca koncentracije po (za njih) dolgem pouku. Ko je otrok starejši, pa tega ne potrebuje več oziroma je to vezano na odnos, ki ga ima s svojimi starši in na komunikacijo z njimi."

REGIONALČEK je edinstvena priložnost za spoznavanje novinarskega dela in razvijanje pisnih, fotografskih zmožnosti in dela v timu. Gre za prvi tovrsten projekt pri nas, ki daje možnost mladim za kakovostno ustvarjanje in preživljanje prostega časa ter učenje novih veščin. Do maja bodo v sodelovanju z našim portalom skupaj z mentoricami pripravljali fotoreportaže, intervjuje, raziskovalne članke in reportaže.

Raziskave iz leta 2011 kažejo, da naj bil eAsistent zmanjšal izostanke učencev od pouka, so že pred časom zapisali v Mladini. Na gimnaziji Kranj so opravili študijo primera za leto 2011 (z eAsistentom) glede na leto poprej (brez eAsistenta). Izkazalo se je, da so se izostanki pri najbolj problematičnih dijakih že v prvih dveh mesecih zmanjšali za 29 odstotkov, še navajajo v Mladini. Vprašanje je, kaj je razlog za napredek omenjenih dijakov? Je to izboljšan odnos s starši in do šole ali strah pred starši? Ali torej eAsistent spodbuja komunikacijo med starši in otroki in razvija zaupanje?

Zaupanje je oblast

Negodovanja nad eAsistentom so glede na navedbe v nekaterih medijih predvsem v smeri, da če naj otroke vzgajamo v odgovorne osebnosti, zakaj je potem potrebno spremljati njihove ocene in izostanke od pouka. Prav tako še vedno obstajajo govorilne ure, učitelji pa so dovolj prilagodljivi, da se starši z njimi lahko dogovorijo, kdaj bi jih obiskali. Mati osnovnošolke, Dragica Desančič, nam je dejala prav to: "Nimam eAsistenta za starše. Nimam ga, ker menim, da je osebni stik z učiteljem neprimerno boljši kakor zapis na spletni strani." Sicer pa ima o njem pozitivno mnenje: "Vsekakor ga pozdravljam, saj je lahko dobra podpora staršem, če otroci tajijo ocene in ostale informacije."

Ali se bo zaupanje zaradi uporabe eAsistenta skrhalo ali ne, smo vprašali psihologa dr. Aleksandra Zadela: "Prav je, da se starši in otroci pogovarjajo. Prav je tudi, da se med starši in otroci razvije zaupanje. eAsistent lahko zaupanje poveča, lahko pa ga sesuje. Toda to ni odvisno od eAsistenta samega, temveč od odnosa med starši in otroki ter načina njihove komunikacije." Dr. Zadel nam je še povedal, da se otroci naučijo, da so starši seznanjeni z njihovimi ocenami, starši pa so pomirjeni, ko vidijo, da je vse v redu. Meni tudi, da nobena elektronska rešitev sama po sebi ni dobra ali slaba, ampak taka postane šele z načinom njene uporabe. Opozoril je: "Težave nastopijo, če starši pričakujejo, da bo njihov otrok popoln, da ne bo naredil nobene napake, se nikoli zlagal ali dobil nepričakovano slabe ocene. Če ne znajo ravnati s temi podatki (in veliko jih ne zna), potem lahko razvijejo nerazumen pritisk na otroka. Za to seveda ni “kriv” eAsistent, temveč možnost, da so ves čas neposredno vpleteni v to, kaj se dogaja v šoli."

Po mnenju Desančičeve bi s pomočjo eAsistenta v nekaterih družinah lahko delali na boljšem medsebojnem zaupanju. Zadel pa na drugi strani pravi, da se zaupanje lahko razvije samo na podlagi izkušenj in če so te slabe, potem je primerno zaupanje (da le občasno preverijo, kako gre otroku v šoli) težko razviti. Psiholog je ob tem izpostavil vlogo otrok: »Otroci bi se lahko deloma sami potrudili, da bi bil eAsistent odveč. Če bi poskrbeli, da imajo starši sprotne informacije o tem, kakšen je njihov rezultat v šoli, bi se staršem ta strošek zdel nepotreben.« 

Vzemi si čas in prisluhni

Obrnili smo se tudi na Združenje ravnateljev osnovnih in glasbenih šol Slovenije, saj nas je zanimalo, koliko šol uporablja eAsistenta, a podatka žal nismo dobili. Tudi šola mora seveda slediti spremembam v informacijski tehnologiji, vendar pa eAsistent za starše ne rešuje nujno težav današnjih mladostnikov in tudi ne spodbuja komunikacije. Problem je prav slednja, ki je po besedah dr. Zadela vse bolj površna: "Usmerjena je v storilnost, v preverjanje rezultatov in ne dovolj usmerjena v razgovor o čustvih in otrokovi vlogi v procesih učenja in socializacije." Prav tako nam je še zaupal, da bi se eAsistenta dalo nadomestiti s pogovorom med starši in otroki ter rednimi srečanji med starši in učitelji. A ker je navada železna obleka in ker se je leta 2015 težko vrniti 20. stoletje, k starim redovalnicam in k temu, da si starši vzamejo čas ter obiščejo razrednike, bo eAsistent najverjetneje še naprej sredstvo komunikacije med večino staršev, otrok in učiteljev. Dobro bi bilo, da bi se starši zavedali, da to spletno orodje ni namenjeno nadzorovanju otrok. V ta namen ga ne bi smeli uporabljati, saj otroci ob tem pogosto trpijo. A tudi otroci se morajo zavedati, da so deloma sami odgovorni za svoj odnos s starši in tudi za svoje ocene. Tako so odgovorni tudi do samega sebe. 

Deli novico:

cena omg |  22 .09. 2016 ob  11: 24
E asistent je sicer uredu zadeva,ker marsikaj otrok" pozabi slučajno(zavedno) povedat.
Sicer pa cena za e asistenta je predraga 26e na leto.To much
ena mama |  25 .02. 2016 ob  11: 50
E Asistent je super zadeva ,ker sproti izveš kaj se dogaja v šoli :P Sodelovanje med poukom npr.

Ko te pokličejo v šolo( če otrok počne neumnosti) točno veš kako sodeluje med poukom in kaj je "nakuhal" pri določenem učitejlu oz. predmetu in pol ne rabiš hodit k razredniku ;) Greš direkt k učitelju pri kateremu je nastal problem(ko ima gov. ure.) vmes pa se z otrokom pogovoriš kaj je blo in zakaj je bil vpisan.Boljše tako ,da si preko easistebtavsakodnevno obveščen o delu ,obnašanju in ocenah o svojem otroku kot pa da prideš na Gov .ure k razredniku in te rukne infarkt ...za vse naprej in nazaj ;)

Miha |  24 .04. 2015 ob  08: 13
E asistenta ne rabim in pika. Sem en redkih, ki ga je v šoli zavrnil in so prav tako redki učitelji, ki ga ne zagovarjajo (zaenkrat sem spoznal samo enega).

Rabim pa:
* otroke, ki mi povedo pomembne zadeve vezane na šolo in to pravočasno in
* učitelje, ki znajo učiti (skozi učni proces pripeljati učenca do znanja), ki me znajo poklicati, ko gre za pomembno zadevo, katera se ne da rešiti na njihovi relaciji z mojim otrokom in ki znajo strnjeno povzeti pomembne podatke na roditeljskih sestankih ter so na voljo za 5 minutni pogovor ko se mi zdi potrebno. Slednje sem do danes v skupno 21 letih OŠ (šteto za vsakega otroka posebaj) uporabil če se ne motim 3 krat.

Prvo imam in sem za njih hvaležen ter jih občudujem, kako rešujejo svoje obveznosti z vsemi vzponi in padci. Tistega drugega pa je iz leta v leto manj. In imam občutek, da je izum e asistenta in podobne navlake rezultat neustreznega in nestrokovnega šolskega sistema, katerega osnovna platforma so učitelji.
dada |  24 .04. 2015 ob  08: 02
V nižjem razredu se izkazal kot odločna dodatna informacija. Ker učitelji v urnik redno pišejo katero snov so obravnavali, lažje spomnim otroka na še kakšno domačo nalogo ali ponovitev snovi. Ocene mi pove, tako da to ni problem.naša šola pripombe ne piše. Meni se zdi odločna rešitev , seveda če je odnos že sam po sebi "normalen".
kako je naši generaciji |  23 .04. 2015 ob  18: 38
bilo lepo, ni bilo mobitelov in prva reč, kar sedaj vprašamo otroke, kje si ? kaj delaš?Popolnoma so pod nadzorom in sem odločno proti eAsistentu.Pa kaj je narobe, če mi pove otrok za dvojko čez dva tedna, ko sem dobre volje? In ne na dan , ko sem slabše volje in to še,da zvem od gospoda asistenta.
SoVraG |  23 .04. 2015 ob  17: 42
Starsi: Tako je.
starši |  23 .04. 2015 ob  12: 14
bi morali manj nadzorovati svoje otroke. Na eni strani pogubna permisivna vzgoja, na drugi totalen nadzor!
mama |  23 .04. 2015 ob  09: 45
-2
Mi smo pa vklopili poskusno 1 mesec e asistenta in nismo bili zadovoljni iz več razlogov:
1. učitelji neažurno vnašajo podatke o napovedanih preverjanjih. o izostankih, o domačin nalogah... (vsaj na OŠ Koper, nekateri učitelji)
2. pripombe, ki smo jih videli na govorilnih nam niso bile vidne na spletu. Torej zaupaš sistemu, misliš, da je vse OK, ugotoviš, da ni.
3. otroci so postali leni: npr mama poglej na e-asistenta, kaj imamo za nalogo pri tem in tem predmetu
4. zaradi napačno vnešenih podatkov o najinih telefonskih številkah in o mail naslovih, so podatki o najinem otroku bili posredovani nekomu drugemu. Gre za osebne podatke mladoletne osebe z imenom in priimkom.
5. podpiramo to, da so ocene posredovane z zamikom, vendar je težava, da ti otrok pove oceno, čez štiri di dobiš še SMS in ne veš več ali je to nova ocena ali kot datum pridobitve ocene je navedena tudi sobota...

Veliko je še pomankljivosti.
waits |  23 .04. 2015 ob  08: 42
Starši, včasih je boljše - kakšno stvar ne vedeti... :-)