Občine imajo preveč nalog

Slovenija

Zakonodaja občinam določa več kot 300 nalog. To je preveč, meni strokovnjak za lokalno samoupravo Stane Vlaj. Podobnega mnenja so tudi občine, med katerimi so zaradi različnih velikosti sicer velike razlike. Predsednik Skupnosti občin Slovenije Anton Štihec izpostavlja nujnost sprememb in kot vmesno obliko lokalne samouprave vzpostavitev pokrajin.

V ustavi je zapisano, da prebivalci Slovenije svojo lokalno samoupravo uresničujejo v občinah in drugih lokalnih skupnostih. Zakon o lokalni samoupravi pa določa, da občina v okviru ustave in zakonov samostojno ureja in opravlja svoje zadeve in izvršuje naloge, ki so nanjo prenesene z zakoni. Teh pa je z leti vse več.

Okvirji nalog občin določeni z zakonom o lokalni samoupravi

Po zakonu o lokalni samoupravi lahko občina v skladu z zakoni poseduje, pridobiva in razpolaga z vsemi vrstami premoženja, ustanavlja in vodi javna podjetja ter v okviru sistema javnih financ določa svoj proračun.

Občina samostojno opravlja lokalne zadeve javnega pomena oziroma t. i. izvirne naloge, ki jih določi s splošnim aktom občine ali so določene z zakonom.

Za zadovoljevanje potreb svojih prebivalcev občina opravlja zlasti naloge, povezane z upravljanjem občinskega premoženja. Prav tako je naloga občine, da omogoča pogoje za gospodarski razvoj občine in v skladu z zakonom opravlja naloge s področja gostinstva, turizma in kmetijstva.

Občina tudi načrtuje prostorski razvoj, zagotavlja javno službo gospodarjenja s stavbnimi zemljišči in ustvarja pogoje za gradnjo stanovanj.

Prav tako ureja, upravlja in skrbi za lokalne javne službe ter pospešuje službe socialnega skrbstva in predšolskega varstva. Ustvarja pogoje za izobraževanje odraslih, pospešuje vzgojno-izobraževalno, informacijsko, dokumentacijsko, društveno in drugo dejavnost na svojem območju, pospešuje razvoj športa in kulturnoumetniško ustvarjalnost ter skrbi za kulturno dediščino.

Naloge občin so vezane tudi na dejavnosti varstva okolja in vzdrževanja komunalnih objektov. Prav tako občina skrbi za javne prometne površine, v skladu z zakonom ureja promet v občini ter opravlja naloge občinskega redarstva.

Občina med drugim skrbi tudi za požarno varnost, organizira reševalno pomoč, tudi za primere elementarnih in drugih nesreč. Občina lahko podeljuje denarne pomoči in simbolične nagrade ob posebnih priložnostih, organizira opravljanje pokopališke in pogrebne službe ter ureja druge lokalne zadeve javnega pomena.

Za mestne občine dodatne pristojnosti

Mestne občine, teh je v Sloveniji 11, poleg tega opravljajo še z zakonom določene naloge iz državne pristojnosti, ki se nanašajo na razvoj mest. Ob tem pa zakon določa, da lahko država z zakonom prenese na občino opravljanje posameznih nalog iz državne pristojnosti, ki se lahko racionalneje in učinkoviteje opravljajo v občini, če za to zagotovi tudi potrebna sredstva.

Po ustavi se občina financira iz lastnih virov. Občinam, ki zaradi slabše gospodarske razvitosti ne morejo v celoti zagotoviti opravljanja svojih nalog, država v skladu z zakonsko določenimi načeli in merili zagotovi dodatna sredstva.

Razmislek o pristojnostih občin potreben, del nalog bi lahko prevzele pokrajine

Ker je Slovenija razdrobljena na 212 občin, pri majhnih občinah s samo nekaj zaposlenimi ni mogoče reči, da opravljajo vse te naloge, tako nekatere ostajajo mrtva črka na papirju, opozarja upokojeni profesor za področje javne uprave Stane Vlaj. Občine opravljajo samo obvezo, ki izhaja iz ustave in zakonodaje, drugo pa je precej odvisno od razvitosti posamezne občine.

Zato bi bila po njegovem mnenju potrebna temeljita presoja pristojnosti občin ob vzpostavljanju pokrajin. Na pokrajine bi se namreč po njegovih besedah lahko prenesle tudi naloge, ki jih zdaj majhne občine ne morejo opravljati. Tema je odprta, potreben je širok, predvsem strokovni razmislek, za postopne spremembe pa bi potrebovali več let, meni Vlaj.

 

Podobnega mnenja je župan Mestne občine Murska Sobota Anton Štihec, ki trenutno predseduje Skupnosti občin Slovenije. Nalog je preveč, razlike med občinami pa so velike in občani majhnih občin nimajo zagotovljenih enakih storitev kot občani večjih občin, opozarja.

Osebno Štihec meni, da bi lokalna samouprava morala obvezno vključevati še en nivo ureditve med državo in občinami, to je pokrajine. Zato, pojasnjuje, ker so danes odločevalske zadeve v rokah države oz. ministrstev, kjer pa ne upoštevajo posebnosti posameznih regij oz. pokrajin. Ker pa pokrajin še ni, Štihec vmes predlaga, da bi se določena pooblastila prenesla na večje občine. Hkrati ocenjuje, da je potrebna racionalizacija števila občin.

Deli novico:

8-12 |  28 .07. 2014 ob  14: 55
Bušci, ma so preobremenjeni, se mi smilijo.
Ankarančan |  27 .07. 2014 ob  17: 10
spoštovani g.Vlaj želim vam eno veliko DOBRO JUTRO.