OTROCI IN TEHNOLOGIJA: Lahko računalnik tudi koristi?

Tehnologija

Otroci danes odraščajo in se razvijajo v svetu medijev. Še preden shodijo so že vpeti v novosti na tehnološkem področju, ki jih hitro in brez premišljanja sprejmejo in te kmalu postanejo njihov vsakdanji spremljevalec.

Bolj kot vprašanje, ali bo igranje računalniških igric in gledanje televizije imelo pozitiven ali negativen učinek na otrokov razvoj, je pomembno to, ali je vsebina preverjena glede na kakovost, primerna glede na starost otroka in čas, ki se ga tej dejavnosti nameni. Velikokrat pa je težko oceniti, koliko časa in kakšne medije uporablja otrok, saj je na primer televizija ves čas prižgana, ko ti igrajo igrico, hkrati pa so priklopljeni na internet.

Otroci, ki svoj prosti čas namenjajo določenim medijskim tehnologijam, še posebej televiziji in računalniku z internetom, imajo toliko manj časa za nabiranje socialnega kapitala, za fizični in čustveni razvoj. Če pa je otrokov čas ob igranju video iger časovno in vsebinsko določen, to ne povzroča vedenjskih težav, kot so pomanjkanje pozornosti, depresija ali agresija. Če igranje iger ni pod časovnim in vsebinskim nadzorom, lahko otroci zaidejo v zasvojenost, kar pomeni, da otroci dnevno prebijejo po več ur z računalniškimi igrami in čutijo veliko željo po igranju, hkrati pa ne sodelujejo več z zunanjim okoljem, ne občutijo lastnih čustvenih potreb in so nenehno osredotočeni na čas, ki ga bodo lahko preživeli ob računalniku in igranju iger. Ob tem se lahko razvije zelo močna domišljija, ki otroka tako motivira, da le stežka »izstopi« iz igre, zraven pa je pristno tudi močno dokazovanje sebi in drugim. Močno se čutijo povezani z navideznimi nasprotniki v igri, bolj se identificirajo z njimi kot s svojo lastno družino. Odvisnost predvsem prepoznamo po močni zavzetosti, izgubi kontrole med igranjem, umikom od prijateljev, s katerimi se je otrok prej rad družil, laganje prijateljem ali družini in podobno.

Težave v medijih otroci različno pojmujejo kot odrasli (npr. smrt lika, nevarnosti), z liki se radi identificirajo, imajo svoje fantazije in povzemajo nadnaravne moči ali pa so brez skrbi, ker se zgodbe vedno srečno končajo.

A vsaka medalja ima dve plati

Če nam je prav ali ne, svet se vrti naprej in danes ni več vprašanje ali informacijska tehnologija sodi v otroštvo ali ne. Pravo vprašanje je kje, kdaj in kako jo uporabiti, da bo njena uporaba koristna in smiselna otroku. Poslušanje zvočnih posnetkov spodbuja otrokove jezikovno sposobnost in ustvarjalnost. Pozitivne poučne vsebine učijo otroke strpnosti, pozitivnih vzorcev, življenjskih vrednot ter jih spodbujajo k izražanju lastnih misli in idej. S posnemanjem likov oblikujejo svojo osebnost in si zberejo svojega idola z namenom odkrivanja svoje lastne identitete. Otroci svet vidijo po svoji otroški logiki, zato so zelo dojemljivi za nerealne časovne in prostorske dejavnike, verjamejo v pravljične junake, zato je smiselna uporaba utemeljena in opredeljena z naslednjimi trditvami: Uporaba IKT sredstev omogoča pridobivanje novih informacij, omogoča boljšo predstavljivost, omogoča raziskovanje, utrjevanje, ponavljanje in nadgrajevanje, spodbuja višje ravni otrokovega mišljenja, kot so sklepanje, predvidevanje, sinteza, otroke motivira k dejavnostim, spodbuja interakcijo z odraslimi in med otroki, spodbuja ustvarjalnost, spremljanje lastnega razvoja in napredka. Na družbi, na ponudnikih vsebin in nenazadnje na starših pa je, da zagotovijo varno uporabo tehnologije s programi in vsebinami primernimi za otroke glede na stopnjo razvoja, da se tehnologija uporablja namensko in ne kot “nadomestna varuška” in da se otroke pri tem nadzoruje.

Deli novico: