Potovanje na Luno iz Divače

V letnem kinu Muzeja slovenskih filmskih igralcev v Divači bo Slovenska kinoteka nocoj ob 21. uri zavrtela svojo najnovejšo arhivsko pridobitev - novo, restavrirano barvno kopijo znanstvenofantastične klasike Potovanje na Luno (Le voyage dans la lune) v režiji Georgesa Meliesa iz leta 1902. Slovensko premiero bo pospremila živa glasbena spremljava.

Kratki film bodo predvajali dvakrat. Prvič z novo posneto glasbo, kot si jo je zamislil francoski elektro dvojec Air, drugič pa s povsem drugačno glasbeno spremljavo v živo, za katero bodo poskrbeli Boštjan Gombač (klarinet), Janez Dovč (harmonika) in Goran Krmac (tuba). Živo glasbeno spremljavo je omogočil Francoski inštitut Charles Nodier.

Meliesov filmski svet določa samosvoja estetika in izbor tem, zlasti pa tehnika, temelječa na triku, ki ga je mojstrsko uporabljal. Poleg trika zamenjave z ustavitvijo teka kamere je uporabljal preliv, postopek, znan iz fotografij duhov. Ob specifično filmskih trikih pa je Melies še vedno uporabljal tudi trike iz repertoarja gledališča, kot so pogrezna vrata, lutke, pirotehnika, pretirani dekor, žice, vitli in tiri.

Z vsemi do tedaj pridobljenimi izkušnjami je leta 1902 ustvaril prvi znanstvenofantastični film Potovanje na Luno. Okvir za tisti čas izredno dolge zgodbe v tridesetih prizorih o pripravah, letu in pristanku rakete s šestimi znanstveniki na Luno, postanku in čudovitih doživetij na njej ter povratku s pristankom v morju je prosta adaptacija klasikov znanstvenofantastičnega literarnega žanra, Julesa Verna in Herberta G. Wellsa.

Potovanje na Luno je nemi 14-minutni film, v času, ko je nastal, pa je veljal za zajeten celovečerec.

Različico filma, ki je dolgo veljala za izgubljeno, so leta 1993 odkrili v Barceloni, v zbirki 200 nemih filmov, ki jih je Katalonski kinoteki podaril anonimni zbiratelj. Vendar je bila kopija v izredno kritičnem stanju, zato so vsi menili, da je ni več mogoče restavrirati. Po izmenjavi med arhivi je leta 1999 prešla v last zasebnega zbiratelja, Lobster Films, ki je do leta 2002 delal na ločevanju in digitalizaciji filma sličico po sličico. Šele leta 2010 pa sta francoski fundaciji Technicolor Foundation in Groupama Gan Foundation začrtali in sprožili postopek popolne restavracije.

Deli novico: