"ČE TI NI KAJ VŠEČ, POJDI STRAN": Kurirji iz Kopra opozarjajo na nevzdržne razmere, Wolt Slovenija pa pojasnjuje

Koper

V naše uredništvo smo prejeli pismo Wolt kurirjev (dostavljavcev hrane), ki delujejo v Kopru, v katerem so opozorili na vedno slabše pogoje dela, ki resno vplivajo na njihovo varnost, dohodek in dostojanstvo. Wolt po njihovih navedbah promovira fleksibilnost in dobre pogoje, a izpostavljajo, da je resničnost povsem drugačna: "Gre za nevzdržno situacijo, ki jo doživljamo vsak dan na terenu." Kako na očitke odgovarjajo v Wolt Slovenija?

Prvi in tudi največji problem, ki so ga Wolt kurirji iz Kopra izpostavili v pismu, je drastični padec plačil. "V zadnjem letu so se naša plačila dostav zmanjšala za 30 %, kar pomeni bistveno nižji zaslužek, medtem ko stroški (gorivo, hrana, davki, amortizacija vozila) še naprej naraščajo. Wolt ne omogoča redne zaposlitve, sodelovanje je možno le prek študentskega servisa ali kot samozaposleni (polni ali popoldanski s.p.), kar pomeni, da vso odgovornost za stroške in tveganja nosimo kurirji sami," so opozorili.

Na Wolt Slovenija odgovarjajo, da z njimi v Sloveniji sodeluje več kot 2.000 dostavnih partnerjev, ki v povprečju delajo 7 ur na teden. Dostavni partnerji so delovno aktivni strokovnjaki, študenti, ljudje, ki skrbijo in negujejo družinske člane, ter samozaposleni posamezniki, ki s fleksibilnim delom dopolnjujejo svojo redno zaposlitev. V Sloveniji je kar 75 % Woltovih dostavnih partnerjev študentov ali posameznikov, ki imajo še redno zaposlitev za polni ali krajši delovni čas.

"Prav tako rezultati neodvisne raziskave, ki jo je opravilo podjetje Copenhagen Economics, kažejo, da kar 85 % dostavnih partnerjev v Sloveniji poudarja, da pri Woltu najbolj cenijo fleksibilnost in svobodo pri delu, da se torej sami odločijo, koliko in kdaj bodo delali, kar pri drugih delodajalcih ni možno. To sta tudi ključna dejavnika, da se ljudje odločijo za tovrstno delo, saj jim je izjemno pomembno, da lahko razporejajo svoj čas. V omenjeni raziskavi lahko zasledimo še, da je 86 % dostavnih partnerjev v Sloveniji zadovoljnih ali zelo zadovoljnih z delom," so navedli.

V nadaljevanju v Wolt Slovenija poudarjajo, da je v Sloveniji kar 84 % takšnih, ki raje delajo kot samostojni podjetniki, za to posameznik potrebuje tudi delovno dovoljenje v Sloveniji, ali preko študentske napotnice, kot da bi bili zaposleni. "Naj omenimo še to, da v Sloveniji Wolt ne sodeluje z agencijskimi delavci, temveč zgolj neposredno s posamezniki. Dostavni partnerji pa sicer podpirajo predpise, ki bi uravnotežili fleksibilnost in svobodo pri delu ter zaščitili samozaposlene delavce. Torej skladno z zavezo podjetja Wolt, ki si v Sloveniji prizadeva, da se začne dialog o tem, kako bi lahko ohranili fleksibilnost, ki jo dostavni partnerji cenijo, in hkrati dodali elemente socialne varnosti."

Oglaševani povprečni urni zaslužki znašajo 10 do 12 evrov. "Veseli nas, da so lani povprečni urni zaslužki v Sloveniji presegli oglaševane zneske," dodajo v Wolt Slovenija.

Druga velika težava je po navedbah koprskih Wolt kurirjev način dodeljevanja dostav. Več kurirjem hkrati ponudijo isto dostavo, kar pomeni, da ne omogočajo poštenih zaslužkov za vse: "Vsakič, ko se pritožimo glede slabih plačil, nam odgovorijo, da lahko dostavo zavrnemo, če nam ne ustreza – vendar je to za nas nepravično, saj je to edini način, kako lahko zaslužimo. Zavračanje slabo plačanih dostav, pomeni manj dela in posledično še nižji zaslužek."

Kot zelo velik problem so izpostavili paketne dostave oz. t.i. 'bundle dostave', kjer morajo hkrati prevzeti in dostaviti več naročil za praktično enako nizko ceno: "Medtem, ko je posamezna dostava običajno vredna tri, štiri evre, se v primeru paketnih dostav cena posamezne dostave pogosto zmanjša na dva do tri evre. Poleg tega so nam onemogočili možnost zavračanja paketnih dostav, kar pomeni, da smo prisiljeni sprejemati več dostav hkrati, če želimo ostati konkurenčni."

Ob tem so dodali, da 'bundle dostave' povzročajo dodatne težave, saj pogosto zahtevajo prevzem naročil iz več različnih restavracij. Kar pomeni, da dostava traja dlje, ker je v nekaterih primerih eno naročilo že pripravljeno, drugo pa še ne. Stranke tako čakajo bistveno dlje na naročila.

"Opažamo tudi, da aplikacija Wolt pri naročanju pogosto najprej prikaže predviden čas dostave 10 minut, nato pa se ta čas samodejno podaljša na 15 do 20 minut. Strankam je kot razlog navedeno povečano povpraševanje, kar pogosto ni res, temveč je posledica slabega sistema dodeljevanja dostav," so izpostavili koprski Wolt kurirji.

V zvezi z očitki glede dodeljevanje nalog, delovanje sistema in paketne dostave so v Wolt Slovenija najprej pojasnili, da ker se v vseh državah, v katerih je prisotna platforma, lahko izvede več kot 60.000 naročil hkrati, je zagotavljanje najbolj optimalne dostave dokaj velik, a ne nemogoč podvig.

"Dodeljevanje delovnih nalog prevzame algoritem, ki je zasnovan tako, da nalogo ponudi najprimernejšemu dostavnemu partnerju in temelji na štirih glavnih parametrih. Prvi je razpoložljivost, torej ali je dostavni partner na voljo za dostavljanje, je zaseden z drugo dostavo ali enostavno ne dostavlja. Drugi parameter je lokacija dostavnega partnerja, ki je algoritmu znana zgolj, če je dostavni partner prijavljen v aplikacijo. Tretji parameter je vrsta prevoznega sredstva, zadnja informacija, ki jo potrebuje, pa je informacija o drugih posebnostih naročila, kot so na primer naročila, ki jih uporabniki želijo plačati z gotovino, posebej velika naročila in naročila, ki vsebujejo alkoholne pijače," so navedli.

V zvezi s tem so še dodali, da delovno nalogo algoritem nato hkrati ponudi zgolj enemu dostavnemu partnerju, ki jo lahko sprejme ali zavrne. Preden se odloči za sprejem naloge, dostavni partner prejme informacije o trgovini ali restavraciji, lokaciji prevzema in dostave, ocenjeno razdaljo in pričakovan zaslužek. Če naloge ne sprejme, je samodejno zavrnjena in ponujena naslednjemu najprimernejšemu dostavnemu partnerju.

"Ob tem ni nobenih sankcij za dostavnega partnerja, ki naloge ni sprejel, saj jih algoritem ne ocenjuje. Prav tako pri dodeljevanju nalog ne upošteva nikakršnih subjektivnih meril, kot so recimo spol, narodnost, vera, ipd., saj takšnih podatkov niti nima in ne diskriminira. Torej imajo vsi dostavni partnerji enake možnosti za enake zaslužke," poudarjajo in dodajajo, da algoritem prav tako skrbi za oceno časa priprave naročila in dostave naročila: "Ta temelji na bližini in razpoložljivosti dostavnega partnerja ter na pričakovanem času priprave naročila, ki je vedno povezana tudi z delovno obremenitvijo restavracije ali trgovine."

V Wolt Slovenija še poudarjajo, da za umetno inteligenco kljub vsemu stojijo ljudje: "Umetno inteligenco je ustvaril človek in za vsemi omenjenimi tehnološkimi sistemi v podjetju Wolt stoji predana ekipa, ki šteje več kot 700 posameznikov. Ti tudi skrbijo za neprestane in konstantne izboljšave. Prav tako je ves čas na voljo tudi podpora uporabnikom ter trgovcem in dostavnim partnerjem. Približno 40 % naše celotne ekipe sestavlja podpora, ki je v bistvu hrbtenica poslovanja."

Kot tretjo veliko težavo so koprski Wolt kurirji izpostavili prihod tujih delavcev, predvsem iz Indije in Nepala, ki so po njihovih navedbah pripravljeni opravljati dostave za izjemno nizka plačila, tudi za en do dva evra na dostavo. "Ker v Sloveniji nimajo drugih možnosti zaposlitve, jim je takšna oblika dela privlačna, saj jim omogoča prožnost in delo kadarkoli želijo. Vendar pa to še dodatno pritiska na obstoječe kurirje, ki zaradi tega prejemamo še nižja plačila in smo postopoma izrinjeni iz sistema," so izpostavili.

Koprski Wolt kurirji so zaradi omenjene problematike prepričani, da gre za sistematično prakso, ki 'stiska kurirje v kot' in jih sili v sprejemanje vse slabših pogojev: "Podjetje deluje po nepoštenem principu 'Če ti kaj ni všeč, pojdi stran', kar dolgoročno vodi v izkoriščanje delavcev."

V Wolt Slovenija odgovarjajo, da so dostavni partnerji samozaposleni posamezniki in študentje, ki se sami odločajo, kdaj in koliko bodo delali, ter z dostavljanjem večinoma dopolnjujejo svoje redne zaposlitve: "To pomeni, da nimajo urnikov in vodij, ki bi jih nadozorovali, zato se lahko vedno in kadarkoli odločijo, da dela ne bodo opravljali. Prav tako nimajo nobenih obveznosti glede obsega dela, pričakuje se zgolj, da spoštujejo higienske in prometne predpise."

Deli novico:

Komentiraj

Za komentiranje je potrebna  Prijava  oz.  Registracija
nylarazgotra |  06 .02. 2025 ob  09: 28
Verjetno problem je na Obali, tukaj je vedno slaba organizacija tudi v drugih zadevah. Zgleda, da nismo sposobni dobre organizacije. Verjamem dostavljalcem.
forešter_returns |  06 .02. 2025 ob  07: 41
ZigaZois se popolnoma strinjam s tabo,

uvoz delovne sile in ilegalne prestope mej kaznovati, ter vse te skrajno leve politike, ki to zagovarjajo.
ZigaZois |  05 .02. 2025 ob  21: 06
Tako so pred leti govorili gostinci pa tudi benzinajotom na Petrolu so govorili tako. Potem so ugotovili, da te vrste pred vrati, ki čaka slabo službo ni več.
Zdaj pa jok in oni bi uvažali delovno silo iz . . . Uvoz delovne sile bi moral bit tako kompliciran, da se nobenemu ne splača tega delat. Poleg tega bi moral vsak, ki ima opravka s strankami, dobro obvladat tudi slovenščino. Inšpekcija in davčna bi lahko naredili red, če bi blo kaj volje do tega. Očitno pa je, da tako stanje paše sponzorjem naših politikov in se nič ne premakne iz obljub k dejanjem
zoran13 |  05 .02. 2025 ob  19: 39
Finsko podjetje Wolt je 2019, ki ga je želeta 2021 prevzelo Ameriški tekmec DoorDash, v pričakovanju povečanja dobička ni primerno, da jih na tak način kaznujejo za opravljeno delo še posebej pa, da jih na tak način pošiljajo proč. Nekdo, ki ni lastnik in se predstavlja in dela kot lastnik grozi: "Če ti kaj ni všeč, pojdi stran"...kje je sindikat in inšpekcija...
ManofSteel |  05 .02. 2025 ob  14: 19
Vsak normalen gostinc ne bo dopuščal prevažanja hrane prek dstave, ker ta ni več tako okusna, kot če bi ti jo serviral za mizo v samem lokalu!
V življenju nisem klical za dostavo na don in niti jih ne mislim klicat.
Martin Kacur |  05 .02. 2025 ob  11: 38
43
Dajte si zaposleni pri Woltu in podobnih piskat normalno delo. Zdite se mi kot sužnji ki podpirate lenobo naročnikom in za to dobivate zanikrno plačilo.