Izvedite vse, kar ste želeli vedeti o e-kolesih, pa niste imeli koga vprašati. Se splača investirati v to prevozno sredstvo?
ZAKAJ SO E-KOLESA TAKO DRAGA? Ali je cena upravičena?
Trendi
Kaj pravzaprav je električno kolo?
Mnogi se sprašujejo, v katero kategorijo prevoznih sredstev sodijo električna kolesa? Je motorno kolo? Odgovor je tako preprost: e-kolesa se obravnavajo popolnoma enako kot navadna kolesa. E-kolo ima enake sestavne dele kot tradicionalno kolo - volan, dve kolesi, dve pedali. Edina razlika v primerjavi z neelektričnimi modeli je, da se napajajo na baterijo in imajo elektromotor, ki pospešuje pedaliranje in hitrost samega vozila. Tako kot na skuterju ali vespi lahko dodate plin krmilu. Zaradi teh "drobnih razlik" je e-kolo učinkovitejše in hitrejše od običajnega kolesa. A princip je enak: "Življenje je kot vožnja s kolesom – ko nehaš vrteti pedala, padeš!".
Ali je e-kolo res prednost 21. stoletja?
Izraz električno kolo je vstopil v naša življenja in besednjak na začetku novega tisočletja, v zgodnjih 2000-ih. Marsikoga pa bo presenetilo dejstvo, da je ideja o takšnem kolesu nastala že pred skoraj 130 leti! Takrat so se v 70. in 80. letih 19. stoletja razvijali priljubljeni modeli "High Wheeler" oz. "Penny-farthing", popularno znani kot "visoka kolesa". Pedala takšnega kolesa so bila pritrjena na ogromno sprednje kolo in kolesarji so lahko prevozili precejšnjo razdaljo s samo enim obratom pedala. Nato je proti koncu stoletja, v 90. letih, sledila izboljšava modela s tehnološkimi izboljšavami in elektrifikacijo, ki velja za prototip e-kolesa, kot ga poznamo danes!
Kateri je največji trg e-koles: ZDA, EU, Kitajska?
Verjetno bi bil prvi odgovor, da je ameriški trg največji trg za e-kolesa. Vendar se motimo! Kitajska je prepričljivo vodilna, tako v azijsko-pacifiški regiji kot v vseh drugih regijah našega planeta. Ta močno naseljena država namreč letno proizvede približno 36 milijonov električnih koles, proda pa jih kar 32 milijonov. Torej, ne samo, da proizvedejo največ, ampak so tudi najboljši v prodaji. To je res osupljiv podatek in visoka številka. Tukaj lahko odkrijete 10 najboljših kitajskih proizvajalcev električnih koles. Če pa govorimo o najhitreje rastočem trgu, je to vsekakor evropska celina, ki skrbno dela na infrastrukturi, v smislu intenzivne gradnje mestnih kolesarskih poti. Za primerjavo, v 12-mesečnem obdobju se je v Evropi prodalo manj kot 2 milijona teh koles, sledi Japonska z manj kot pol milijona in Amerika z manj kot 200.000. Neprimerljivo manj kot dominantna Kitajska.
Za primerjavo, če govorimo o statistiki, je bilo pred petimi leti prodanih le 3,7 milijona teh koles. Že iz teh podatkov je razvidno, kako hitro ta trg raste, kako hiter je razvoj in zakaj bodo električna kolesa v bližnji prihodnosti lahko prehitela električne avtomobile kot prevozno sredstvo.
Kdo najpogosteje vozi električna kolesa?
Porajajo se logična vprašanja: kdo jih najpogosteje vozi, kdo jih sme voziti, ali lahko vsi vozimo električna kolesa? Električna kolesa vozijo ljudje vseh starosti, ki si želijo hitrejšo in lažjo vožnjo. Po nekaterih ameriških statistikah pa vidimo, da je prednost 60 odstotkov proti 40 odstotkom v korist moških. A to ne pomeni nič, saj so na voljo vsem in se številke razlikujejo od države do države. Ta kolesa so priljubljena med splošno populacijo, vključno s tistimi, ki uporabljajo kolo kot prevozno sredstvo za vsakodnevne aktivnosti ali za rekreacijo. V večini držav zakoni dovoljujejo vožnjo električnega kolesa vsakomur, ki je starejši od 14 ali 16 let, vendar statistika kaže, da se starost kolesarjev najpogosteje giblje od polnoletnosti do srednjih štiridesetih let.
Ali so električna kolesa legalno prevozno sredstvo?
Da, električna kolesa so zakonita v večini držav, če se upoštevajo lokalni predpisi in zakoni. Vendar pa so ljudje pogosto zmedeni glede zakonodaje električnih koles zaradi nezadostnih informacij ali različnih predpisov, ki veljajo v različnih regijah. Obstaja tudi zmeda glede različnih vrst električnih koles. Recimo tista električna kolesa, ki so opremljena s plinom, vendar je to manjšina modelov. Nekateri proizvajalci ponujajo plin kot dodatek. To je v nekaterih državah nezakonito. Zato so legalni le tisti, ki s pedaliranjem razvijajo hitrost. Zato je zelo pomembno, da uporabniki električnih koles pred vožnjo preverijo lokalne predpise in pravila, da se prepričajo, da izpolnjujejo vse zakonske obveznosti.
Ali potrebujete dovoljenje za lastništvo in vožnjo električnega kolesa?
Brez skrbi, lastništvo in vožnja električnega kolesa v Sloveniji ne zahteva posebne licence. Električna kolesa se štejejo za kolesa in jih lahko vozijo osebe, starejše od 14 let, v skladu z Zakonom o varnosti cestnega prometa. Vprašanje dovoljenja pa se lahko pojavi zaradi pomanjkanja informacij ali zaradi dvomov o predpisih, zato je pomembno pojasniti, da električna kolesa niso kategorizirana kot motorna vozila in zanje ni potrebno vozniško dovoljenje.
Ali lahko električna kolesa vzdržujemo sami?
Ali je še vedno treba iti v servisni center ali do mojstra? Električna kolesa lahko vzdržujete sami, za kakšna zahtevnejša popravila ali redno vzdrževanje pa bo morda treba na servis ali k mehaniku, ki je specializiran za električna kolesa.
Preprosta vzdrževalna opravila, ki jih lahko opravite doma, vključujejo redno čiščenje kolesa, mazanje verige in preverjanje tlaka v pnevmatikah. Za zahtevnejša popravila ali zamenjavo delov, kot je baterija ali elektromotor, je priporočljivo poiskati pomoč strokovnjaka. Tudi redno servisiranje na pooblaščenem servisu lahko vašemu električnemu kolesu podaljša življenjsko dobo in poskrbi za varno vožnjo.
Kako hitra so električna kolesa?
Električna kolesa lahko razvijejo največjo hitrost med 25 in 45 km/h, odvisno od tega, ali to hitrost dosežejo izključno s plinom ali jo razvijejo s pomočjo pedal. Moč pedaliranja igra pomembno vlogo pri hitrosti. Vsaka hitrost, ki presega predvideno območje, bo povzročila prenehanje delovanja motorja.
Zato je največja hitrost e-koles precej večja v primerjavi z navadnimi kolesi, ki lahko dosežejo hitrost od približno 15 do 30 km/h. Električna kolesa imajo vgrajen motor, ki kolesarju pomaga pri vrtenju pedal, kar jim omogoča doseganje višjih hitrosti z manj napora v primerjavi z navadnimi kolesi. Seveda zaradi prometne varnosti vsekakor upoštevajte zakonske okvire.
Kakšna je dejanska teža električnih koles?
Teža električnih koles se lahko razlikuje glede na model, proizvajalca in vrsto uporabljene baterije. V povprečju so električna kolesa težka od 18 do 27 kilogramov, obstajajo pa tudi lažji ali težji modeli.
Najbolj optimalna teža e-kolesa za vsakodnevno vožnjo je odvisna od individualnih preferenc kolesarja, pa tudi od pogojev vožnje. Lažja kolesa so običajno bolj primerna za mestno vožnjo, saj so lažja za upravljanje in enostavnejša za prenašanje ali shranjevanje. Po drugi strani pa lahko težja kolesa zagotovijo stabilnejšo vožnjo na daljših razdaljah ali neravnem terenu. Pri izbiri električnega kolesa je pomembno upoštevati svoje potrebe in želje ter preizkusiti več modelov, da boste našli tistega, ki vam najbolj ustreza. A vseeno lahko rešitev vseh dvomov strnemo v en preprost stavek: "Električna kolesa je morda težko dvigniti, a so raj za vožnjo!"
Kako dolgo zdržijo baterije električnih koles in kako se polnijo?
Baterije za električna kolesa lahko zdržijo od 500 do 1.000 polnjenj, odvisno od modela, kakovosti baterije in uporabe. To običajno pomeni, da lahko baterija zdrži od dveh do petih let, preden se njena zmogljivost bistveno zmanjša.
Postopek polnjenja baterije električnega kolesa je precej preprost. Baterijo lahko polnite neposredno na kolesu ali pa jo odstranite iz okvirja kolesa in polnite s polnilcem, ki je običajno priložen kompletu. Čas polnjenja je odvisen od kapacitete baterije in hitrosti polnjenja, vendar običajno traja od tri do šest ur, da se popolnoma napolni. Pomembno je omeniti, da je za podaljšanje življenjske dobe priporočljiva uporaba originalnih polnilnikov in upoštevanje navodil proizvajalca.
Ali z vožnjo e-kolesa naredimo kaj za zdravje?
Seveda! Poleg vetra v laseh in osvobajajočega užitka ob gibanju, je pomembno vedeti, da vožnja z električnim kolesom sprošča hormone sreče serotonin in endorfine, znižuje raven stresa, zmanjšuje depresijo in anksioznost, kar so, roko na srce, dragocene koristi! Še posebej zato, ker nedavne raziskave razkrivajo, da se veliko število mladih od začetka epidemije korona virusa pritožuje nad poslabšanjem duševnega zdravja.
Poslabšano duševno zdravje je posledica zaprtja v domu in prekinjenih socialnih stikih in športnih aktivnosti. Korona gor ali dol, danes smo v sodobnem svetu tudi brez policijske ure večji del dneva zaprti v pisarnah, avtomobilih, javnem prevozu, nato pa gremo domov in si privoščimo počitek. Tako, da roko na srce - tudi v vsakdanjem življenju smo redko pod vedrim nebom. Soncu smo redko izpostavljeni, zato v jesenskih mesecih veliko ljudi uživa vitamin D, vendar je to nezadosten nadomestek. Zato je odlična rešitev, da se v službo odpravite z električnim kolesom. Je primerno prevozno sredstvo za nemoteno mestno vožnjo, hkrati pa boste dobili svoj dnevni odmerek vitamina D. Vaše razpoloženje se bo takoj izboljšalo, da ne omenjamo, kako dober je vitamin D za zdrave kosti. Poleg tega si oglejte še 10 zdravstvenih koristi, ki vam jih bo prineslo vsakodnevno poganjanje pedal.
So visoke cene električnih koles res upravičene?
Cene električnih koles se gibljejo v zelo širokem razponu, običajno od nekaj sto do več tisoč evrov, odvisno od znamke, kakovosti, komponent in lastnosti kolesa. Električna kolesa so običajno dražja od običajnih koles zaradi dodatnih komponent, kot so elektromotor, baterija, senzorji in krmilni sistem. Na ceno lahko vpliva tudi kakovost materialov, dizajn in zmogljivost.
Tukaj je nekaj primerov cen:
- Električna kolesa z osnovno opremo lahko stanejo od okoli 700 evrov do 1.300 evrov. Ta kolesa imajo običajno preprosto zasnovo, manjšo baterijo in šibkejši motor.
- Kolesa srednjega cenovnega razreda z nekoliko boljšo opremo lahko stanejo od okoli 1.300 evrov do 2.000 evrov. Ta kolesa imajo običajno večjo baterijo, močnejši motor in dodatne funkcije, kot so merilnik hitrosti, luči in druge funkcije.
Kakovostna električna kolesa z vrhunsko opremo lahko stanejo od okoli 2.000 evrov do 5.000 evrov in več. Ta kolesa imajo najboljše komponente, največjo kapaciteto baterije, najmočnejše motorje in napredne funkcije, kot je večstopenjska nastavitev pomoči pri pedalu in druga napredna tehnologija.
Dejavniki, ki vplivajo na ceno električnih koles, vključujejo kakovost okvirjev in sestavnih delov, vrsto in kapaciteto baterije, vrsto motorja in njegovo moč, pa tudi dodatne funkcije, kot so prestave, sistemi za prilagajanje pedala, osvetlitev in druga oprema.
Ali se splača varčevati za električno kolo, je odvisno od vaših potreb in tega, koliko ga nameravate uporabljati. Električna kolesa so lahko odlična naložba za vsakodnevno vožnjo po mestu, kot nadomestek za avto ali javni prevoz. Prav tako so odlična možnost za rekreativno vožnjo ali raziskovanje narave, uporabljajo pa se lahko za prevoz tovora ali kot sredstvo za telesno aktivnost.
Temu pritrjuje dejstvo, da je v preteklem obdobju prodaja e-koles precenjene električne avtomobile pustila v prahu v mnogih državah po svetu. Priljubljenost tega enostavnega in učinkovitega prevoznega sredstva za mestno vožnjo vlada svetu! Zakaj? Ker nimajo emisij izpušnih plinov, gredo skozi velike prometne zastoje in jih lahko zložite en, dva, tri, poleg tega pa so izredno enostavni za parkiranje, kar pri avtomobilih zagotovo ne velja. Vsi poznamo težave z iskanjem parkirnega mesta v centru ali v coni.
Glede na prednosti, ki jih ponuja, kot so hitrejša vožnja, manjši napor pri vrtenju pedal in prijaznost do okolja, mnogi ljudje ugotovijo, da se naložba v električno kolo izplača. Tukaj lahko najdete širok izbor modelov in znamk električnih koles. Vendar pa je pomembno upoštevati vse dejavnike, preden se odločite za nakup.