"Ljudje moji, pa kaj se spet grejo?" se ob zadnjih razkritjih glede drugega tira sprašuje nekdanji predsednik KS Črni Kal Janko Sever. Če je vlada na več zborih krajanov obljubljala, da bodo gradili dvotirno železniško progo, pa komisija za spremljanje gradnje drugega tira ugotavlja, da so bili prebivalci pod Kraškim robom zavedeni. Zdajšnje proge naj ne bi ukinili, zgradili pa naj bi samo en tir in ne dva, kot je bilo obljubljeno.
KAKŠEN 'NATEG' DRŽAVE PRI DRUGEM TIRU: Namesto dvotirne železniške proge namerava narediti enotirno! Sledi protest?
Koper
Minuli teden je ministrica za infrastrukturo Alenka Bratušek koalicijskim partnericam predstavila investicijski program za drugi tir, ob odsotnosti premierja Marjana Šarca, ki je te dni v Davosu, pa ga ima danes na mizi tudi ministrski zbor. V teh dneh sta dokument že potrdila nadzorni svet projektnega podjetja 2TDK in finančno-projektni svet za nadzor nad izvajanjem projekta.
A v nasprotju s sklepi vlade in zagotovili, da bo drugi tir dvotiren, zdajšnjo progo pa bodo ukinili, kaže, da bodo v resnici gradili le en tir, iz Kopra proti Divači, proti Kopru pa bo železniški promet tekel po obstoječi progi. So bili krajani, občina, pa tudi javnost na obali pred poldrugim letom, tik pred referendumom o drugem tiru res samo zavedeni, kot to ugotavlja komisija (zdaj že brez mandata) za spremljanje gradnje drugega tira, ki jo je imenoval nekdanji župan Boris Popovič, ali gre v tem primeru za navadno izigravanje prebivalcev ob najbolj nevarni progi, ki terja takojšnje reagiranje lokalnih oblasti in še koga.
Kot je poročal koprski radio, je komisija za spremljanje gradnje drugega tira, ki jo je imenoval nekdanji župan Boris Popovič, županu Alešu Bržanu predala poročilo, v katerem ugotavlja, da sedanje železniške proge Koper-Divača ne bodo ukinili in da je vprašanje, kdaj bo nova proga dvotirna. Ugotavljajo, da so bili krajani ob progi zavedeni, saj so prebivalcem pod Kraškim robom na več zborih krajanov obljubili, da se bo po gradnji drugega tira sedanja železniška proga ukinila oziroma jo bodo namenili za turizem, pohodništvo in kolesarstvo. Ne nazadnje je bila prav obljuba oziroma sklepi vlade o dveh tirih tudi razlog, da je koprski mestni svet pred referendumom o drugem tiru spremenil svoje prejšnje negativno stališče in gradnjo drugega tira podprl.
Kot je za koprski radio povedal predsednik komisije, ki se je sestala s predstavniki infrastrukturnega ministrstva in podjetja 2TDK, Aleksander Žvokelj, bodo zdaj gradili enotirno progo in širili tri predore. Družba 2TDK namreč vodi postopek za spremembo gradbenega dovoljenja, ki pa ne predvideva gradnje dvotirne proge, ampak le povečanje servisnih cevi v treh najdaljših predorih. Te naj bi bile potrebne kot priprava terena za morebitno gradnjo dodatnega tira k novemu tiru nekje v prihodnosti.
Z ministrstva za infrastrukturo jasno sporočajo, da se bo obstoječa proga uporabljala še naprej, čeprav, kot opozarjata nekdanji predsednik krajevne skupnosti Črni Kal Janko Sever in sedanji Uroš Šavron, vlada svojega sklepa ni nikoli preklicala: v njem jasno piše, da se po izgradnji drugega tira pristopi k dograditvi dodatnega tira, obstoječi pa se opusti in nameni za druge potrebe, denimo za turizem.
Kaj bo naredil Bržan?
Komisiji, ki je v stiku z ministrstvom, je prenehal mandat, saj je bila delovno telo župana Popoviča. Na občini pravijo, da bo Bržan imenoval novo komisijo, a se bo s predsednikom dosedanje vseeno sestal in pregledal njihove ugotovitve. Kot pišemo danes, je Gašpar Gašpar Mišič že napovedal, da bo zagotovo v komisiji on.
Ta obsežen in natančen dokument javnosti še ni dostopen, menda pa podaja tudi zanesljiv odgovor na vprašanje, ali je finančna konstrukcija projekta docela zaprta. Časopis Finance je medtem že objavil neuradno oceno stroškov gradnje, ki naj bi izhajala iz investicijskega programa. Gre za 1,168 milijarde evrov (brez stroškov financiranja), pri čemer je zdaj skoraj povsem jasno, da gre za gradnjo enotirne in ne dvotirne železniške proge. Se bo morda sestal koprski občinski svet, bodo, kot je na svoji Facebook strani zapisal Sever, vsi, ki živijo na in pod Kraškim robom, ob reki Rižani, v Osapski dolini, pa od Divače do Kopra, vsaj močno dvignili ušesa?
Obstoječa proga je zelo nevarna
Kot že omenjeno, se je na signal vlade, da gre za gradnjo enotirne in ne dvotirne železniške proge, na družbenem omrežju odzval nekdanji predsednik KS Črni Kal Sever, ki je zapisal: "Vsakdo, ki si je ogledal obstoječo progo, nekoliko povprašal domačina, spremljal v preteklih leti samo delno dogajanja okrog drugega tira, ve, da je obstoječa proga zelo nevarna, ker resno ogroža vodni vir vseh občin v Slovenski Istri, ker se po železnici prevaža izredno strupene kemikalije, ki bi ob nesreči za nekaj desetletij uničile Rižano. Proga je prestrma in dotrajana. Investicije v staro progo bodo veliko večje kot stroški za dodaten tir in nikoli ne bo boljša. Samo naš skupni denar mečejo v sklede različnim podizvajalcem. Kako lahko prezrejo možnost prevrnitve vlaka, ki bi kaj lahko terjal veliko žrtev v vasicah pod Kraškim robom. Koliko mesecev bi bila Luka brez železniškega prevoza, če pride do take nesreče," opozarja in se ob tem sprašuje:
"Ali smo mi tu v Istri drugorazredni državljani (od vedno so z nami delali kot svinja z mehom), ali pa bi se rad še nekdo omastil pri novi investiciji še enega dodatnega tira nekoliko kasneje?"
"Tisti veliki požar pred leti, ki je ogrozil kar nekaj vasic, je nič proti temu, kar se lahko zgodi če se vlak z cisternami prevrne čez rob. Najmanj nekaj tednov intervencija na tem območju sploh ne bi bila mogoča. Povprašajte gasilce. O tem se ne upajo niti govoriti. Pogovoru o nevarnosti se izmikajo tudi na Uradu za zaščito in reševanje RS. Kar nekaj let smo si prebivalci ob obstoječi progi prizadevali, da smo skupaj s takratnim sekretarjem Lebnom dosegli, da je vlada leta 2017 sprejela sklep, v katerem piše, ''da se predviden drugi tir železniške proge Divača - Koper v naslednji fazi nadgradi v dvotirno progo''," v svoji objavi na družbenem omrežju opozarja nekdanji predsednik KS Črni Kal Janko Sever.
Bodo protestno zaprli obstoječi tir?
Vse skupaj Sever zaključuje z besedami: "Ko gre za naše dvorišče ne smemo čakati križem rok. Če ne bomo takoj odreagirali, nam bodo spet zasvinjali naše korte." Pod objavo so sledili predlogi, da bi morali protestno zapreti sedanjo progo, kar je Sever pospremil z besedami, "če bo treba, nas ne bo nič ustavilo".
Komentiraj
Nehajte mi s temi pukhlicami od komunjarov in kao levi s puhlicami o fašistih.... vse skupaj smrdi po enakem blatu...
In še to povem, slej kot prej pridejo tudi Madžari, s svojim kapitalom in pohlepom po dominaciji. In spet bomo...no itak smo teleta, vlada pa naj bo leva, desna ali sredinska, vsaka nastopa v vlogi goniča telet v klavnico.
A se misli kakšno tele zbudit pa vsaj zamukat?
Že od velikega požara leta 2016 se intenzivno, z vsemi mojimi krajani, ki živijo pod dotrajano in nevarno obstoječo progo, ukvarjamo s tem. To pa zato, ker samo ti ljudje, ki živijo ob tej progi občutijo njene škodljive posledice in preteče nevarnosti. Drugi to gledajo bolj od daleč in vse to jemljejo nekoliko z zadržkom. Seveda je pomembno koliko bo potrebno za progo plačat. Zelo pomembno, pa je da za to plačilo dobimo največ kar lahko. Ne gre pri tem samo za to, koliko bo potrebno plačati za izgradnjo ampak tudi kakšno varnost (nevarnost) dobimo za ta denar. Nova proga bo grajena po sodobnih standardih, stara je bila grajena pred 50-imi leti, s staro minersko tehnologijo, brez ugotavljanja kako to vpliva na okolje, kakšne potencialne nevarnosti skriva. Samo za razumevanje. Grajena je bila za 1200 t dnevnega prevoza. Danes vozi ena vlakovna kompozicija tudi 2000 t in takih je tudi do 100 dnevno. Torej več kot 100 x več. Si predstavljate gradnjo hiše na temeljih za eno nadstropje potem pa zgradijo nanj še 100 nadstropij. Prej ali slej bo katastrofa. Železnice z velikimi napori komajda še to progo vzdržujejo na skrajnem robu zmogljivosti. Ta proga ni nevarna sam zaradi požarov. Veliko je še drugih morda na prvi pogled skritih nevarnosti, ki pa o njih nočemo govoriti, ker bi, če bi izvedli neodvisen inšpekcijski nadzor, progo zaprli.
Samo nekaj argumentov:
POŽARI
-ob velikem požaru so bile ogrožene vasi, zelo težko je bilo gledati zaskrbljene ljudi in matere, ki so otroke nosile v avto in zapuščali svoje domove, ker je bil 10 metrski plamen nekaj metrov od njihovih domov. Tudi tu so pred tem govorili, da pretiravamo s požari. Po tem pa so prihajali politiki in se opravičevali. Tudi sam predsednik Pahor si je prišel ogledat pogorišče. IN potem? NIČ! Ni se več oglasil. Ljudje so ostali sami.
-po naših prizadevanjih, je država pristopila k izboljšavi požarni varnosti proge. Rezultat iz 45 požarov letno so bili letos samo trije ali štirje manjši. Če ne bi to storili ljudje sami, bi še danes gorelo 45 krat na leto.
-koliko se je škode nabralo pri vseh teh požarih v samo desetih letih? Kdo jo je plačal? Do te zadnje, prej nihče. Ljudje sami. Nikogar za to ni brigalo.
KRAŠKI ROB
-zaščiten z evropsko direktivo Natura 2000. Tu železniške proge ne bi smelo biti. Po mojem prepričanju bi Slovenija plačala kazen, če bi nekdo sprožil postopek zaradi neupoštevanja te Evropske direktive. Tu je veliko naravne in kulturne dediščine, ki nam omogoča razvoj zelenega turizma in ohranjanje naše identitete.
VODNI VIR
-edini obalni vodni vir je izvir Rižana, ki ga obstoječa proga dvakrat obide
-proga poteka po vodovarstvenem območju prve kategorije. Tu se ne sme praktično prav ničesar graditi. Danes ta proga za gotovo ne bi dobila okoljevarstvenega soglasja
-po tej progi vozijo bencin, nafto, veliko kemičnih tekočin, ki so za to okolje nevarne. če bi prišlo do izlitja
-od Geološkega zavoda Slovenije smo prejeli dopis v katerem piše, da če bi prišlo do izlitja neke nevarne kemikalije v vodni vir, bi bil uničen nekaj desetletij
POTENCIALNA NEVARNOST
-Kraški rob ima specifično geološko sestavo, zato je podvržen krušenju. proga poteka na robu. To pa predstavlja realno možnost, da se ob iztirjenju vlaka kompozicija zgrmi v dolino. 2000 t se ne bi zaustavilo do doline. Kaj lahko bi pokopalo vasico. Prišlo bi do požara in intervencija kakšen teden bi bila zelo otežena. Kako bi rešili ljudi? Seveda bo marsikdo rekel da pretiravam. Toda enako so govorili pred velikim požarom. Kdo bo potem odgovarjal? Vem! Nihče.
-kako bi vozili tovor iz Luke? Po cesti, da bo tovornjak pri tovornjaku, pa toliko govorimo o varstvu okolja, podnebnih spremembah. Tovor na vlake itd.
Naj nekdo izračuna kakšna bi bila pri tem škoda. Videli boste, da je izgradnja dvotirne proge veliko cenejše.
Nikogar ne skrbijo ljudje, samo gospodarski razvoj, zgraditi progo najceneje, pa tudi če vse uničimo, pa tudi če bo vzdrževanje obstoječe proge še enkrat dražje kot dvotirna, Pa tudi če bomo izgubili vodni vir, pa tudi če bomo izgubili celo vasico. Ni važno, samo da je proga zgrajena ceneje.
No pa samo še odgovor "ilegalcem"! Ne zanima me politika. Zanimajo me ljudje, ker politike, razen izjem, to bolj malo skrbi. Vsi so za dvotirno samo vsak po svoji trasi, vsak z svojo ceno, svojim investitorjem. Da ampak ne po našem dvorišču. To naredite na svojem, pa vam bomo mi solili pamet. Pa brez zamere. Tudi jaz imam pravico do svojega mnenja. Janko Sever