NOVE NALOŽBE V PRISTANIŠČE? V Portorožu opozorili na številne vidike slovenskega pomorstva (FOTO)

Piran

Na včerajšnji slovesnosti ob dnevu pomorstva v Portorožu je ministrica za infrastrukturo Alenka Bratušek predstavila prizadevanja Slovenije v okviru mednarodnih organizacij za izboljšanje varnosti na morju. Napovedala je tudi nadaljevanje naložb v pristanišče. Direktor Uprave RS za pomorstvo Jadran Klinec je opozoril na spreminjanje slovenskega pomorstva.

Ministrica Bratušek je opozorila, da ima pomorstvo pomembno vlogo v našem vsakdanjem življenju, saj je eden najpomembnejših členov v svetovni oskrbovalni verigi z energenti, hrano, zdravili in drugimi ključnimi dobrinami. V zadnjem času pa se sooča s kompleksnimi izzivi, kot so posledice pandemije, vojna v Ukrajini, varnostne razmere v Rdečem morju in klimatske spremembe.

Trenutno so najbolj pereče težave v Rdečem morju, kjer se nadaljujejo napadi jemenskih hutijevcev na ladje. Kot je ob robu slovesnosti pojasnila predsednica uprave Luke Koper Nevenka Kržan, je januarja prihajalo do zamikov prihodov ladij, februarja pa se je stanje v veliki meri izboljšalo, saj so ladje, ki so bile na poti okoli Afrike, prispele v Sredozemlje. V Koper so prispele ladje, ki so šle skozi Gibraltarsko ožino, ali vsaj del tovora, ki so ga v drugih sredozemskih pristaniščih pretovorili na manjše ladje.

Nekateri ladjarji so napovedali, da bodo okrog Afrike v Sredozemlje pluli do tretjega četrtletja. Če bo nevarnost v Rdečem morju trajala več časa, bi se lahko del tovora preusmeril v severnoevropska pristanišča, to pa ne bi bilo dobro ne za sredozemska pristanišča ne za celotno gospodarstvo Srednje Evrope, je opozorila Kržan.

Za reševanje omenjenih težav bo potreben širok konsenz na globalni ravni, je dejala Bratušek. Dogovarjanja se odvijajo predvsem v okviru svetovne pomorske organizacije (IMO). Ta bo sicer letos na prvo mesto postavila varnost, med drugim zaradi 50. obletnice sprejetja prenovljene konvencije o varovanju človeškega življenja na morju (SOLAS), je napovedala Bratušek in zatrdila, da ministrstvo za infrastrukturo sledi tej usmeritvi.

Kot je pojasnila, skupaj z Upravo RS za pomorstvo aktivno sodelujejo v postopkih prenove štirih ključnih evropskih direktiv o pomorski varnosti. Pri tem so se posebej zavzeli za izmenjavo znanj med organi za preiskovanje pomorskih nesreč. Podpirajo tudi ambiciozne ukrepe za zmanjšanje izpustov toplogrednih plinov iz ladij.

V prihodnjem letu Slovenijo čaka mednarodno preverjanje izvajanja obveznih instrumentov Mednarodne organizacije, je opozorila Bratušek in dejala, da se celotna pomorska administracija na to pripravlja.

Na ministrstvu za infrastrukturo se sicer ukvarjajo predvsem z razvojem koprskega pristanišča in železniških povezav. Napovedala je bližnjo izdajo več soglasij za investicije v pristaniško infrastrukturo, ki bodo povečali pretočnost transportnega sistema.

Na Upravi RS za pomorstvo ne primanjkuje novih zamisli, je poudaril Jadran Klinec, ki začenja svoj tretji direktorski mandat. Med zadnjimi dosežki je poudaril, da smo korak bližje ustanovitvi sistema nadzora nad pomorskim prometom VTS. Gre za uresničitev zelo pomembne zaveze iz resolucije o nacionalnem programu razvoja pomorstva, s pomočjo nove službe pa bodo zmanjšali verjetnost pomorske nesreče in uveljavljali suverenost Slovenije, je poudaril.

Posted by Avditorij Portorož on Četvrtak, 7. mart 2024.

Napovedal je tudi modernizacijo objektov za varnost plovbe po najvišjih mednarodnih standardih. Slovenska Uprava za pomorstvo je namreč pred kratim postala članica mednarodnega združenja upraviteljev svetilnikov in drugih pripomočkov za plovbo IALA.

Za velik izziv je označil digitalizacijo, predvsem vzpostavitev enotnega evropskega okna za pomorski sektor. Za ta namen bodo verjetno pridobili evropska sredstva je napovedal Klinec.

Ministrici je podaril peščeno uro kot simbol odhajanja slovenskih pomorščakov. Teh je na stotine, je dejal Klinec, med vsemi pa je izpostavil kapitana Jožeta Utenkarja in se mu zahvalil, da je lani napisal knjigo Triglav po svetovnih morjih. To delo je označil za dokaz, da smo pomorska država, čeprav govori o času, ki ga ni več in se ga ne da priklicati nazaj.

Zaradi slednjega bi morala šolstvo in gospodarstvo delovati z roko v roki, je poudaril Klinec. Kot je pojasnil, je bilo šolstvo ves čas zelo uspešno pri izobraževanju pomorščakov, predvsem za Splošno plovbo. Časi pa se spreminjajo in danes je slovensko pomorstvo večinoma usmerjeno v Luko Koper. V povezavi s pristaniščem nastajajo nove tehnologije in treba bo ustvariti ljudi, ki bodo te tehnologije obvladali, je še dejal direktor Uprave za pomorstvo.

Udeležence proslave v Avditoriju Portorož je nagovorila tudi izvršna direktorica Evropske agencije za nadzor ribištva Susan Steele, ki je te dni na obisku v Sloveniji. Prisotni so bili tudi predstavniki italijanske obalne straže in italijanskega ministrstva civilno zaščito in pomorsko politiko. Klinec je poudaril, da so v zadnjem letu okrepili sodelovanje s sosednjima državama pri reševanju oseb na morju in odzivanju na razlitja olja.

Dan pomorstva obeležujemo 7. marca, ob obletnici sprejetja resolucije o pomorski usmerjenosti države iz leta 1991.

Deli novico:

Komentiraj

Za komentiranje je potrebna  Prijava  oz.  Registracija
Imperio  |  11 .03. 2024 ob  17: 46
Kaj bi vi razvijali?
Morje sta si razdelila HR in Italia.
Splošna Plovba je bila prodana za drobiž.
Luka in Marine KP, PI IN IZ onesnažujejo morje.
In vi bi kaj?