PRIZNANI EKONOMIST OPOZARJA: Luko Koper čakajo težki časi

Koper

Leto 2023 je prineslo velike izzive za pristanišča, še posebej za Luko Koper. Nemčija tone v recesijo, industrijska proizvodnja v evrskem območju je upadla. Vse to vpliva tudi na zmanjšanje pretovora v Luki Koper. "Konkurenčnost Evrope se je močno zmanjšala, zato logistiko čakajo težki časi," opozarja priznani ekonomist Jože Damijan.

Nemčija se je soočila z recesijo, gospodarstvo evrskega območja je skoraj zastalo, industrijska proizvodnja v celotnem evrskem območju je občutno upadla. Vse to je povzročilo upad gospodarske aktivnosti, kar se je odrazilo v zmanjšanem pretovoru blaga skozi Luko Koper. Če se bo ta trend nadaljeval, lahko pričakujemo, da bo pretovor v Luki Koper letos in v naslednjih letih še naprej stagniral, so nekatera opozorila priznanega slovenskega ekonomista Jožeta Damijana z ljubljanske Ekonomske fakultete

Skupina Luka Koper je, kot so zapisali v letnem poročilu, "sklenila še eno zelo uspešno leto", pa tudi, da so poslovni rezultati "presegli pričakovanja". Poslovni rezultati iz leta 2023 so sicer precej drugačni od tistih iz leta prej. Čeprav so bili čisti prihodki od prodaje v višini 312,8 milijona evrov približno na ravni tistih iz leta 2022, je družba poslovala s kar 23,3 milijona evri višjimi stroški poslovanja. Zato ne preseneča občuten padec dobička, ki je 26 odstotkov nižji od doseženega dobička leto pred tem.

Iz javno dostopnih podatkov je razvidno, da so skoraj vsi kazalci poslovanja glede na leto 2022 negativni, a obenem občutno presegajo poslovni načrt, kar pomeni, da so v Luki Koper že vnaprej načrtovali bistveno slabše poslovne rezultate. Nekateri to povezujejo celo s sistemom nagrajevanja, ki je oblikovan tako, da nagrajuje doseganje oziroma preseganje poslovnega plana, ne glede na to, kaj številke pomenijo v praksi. Če to ponazorimo: upravo se lahko nagradi zaradi "zelo uspešnega poslovanja" zgolj zato, ker presega precej nizko zastavljene poslovne načrte, ne pa zato, ker bi bila družba dejansko zelo uspešna.

A poglejmo objavljene podatke. Luka Koper beleži poslovni izid iz poslovanja (EBIT) v višini 60,9 milijonov evrov, kar je sicer 76 odstotkov več glede na poslovni načrt, vendar obenem 27 odstotkov manj v primerjavi z letom 2022.

Dobičkonosnost prihodkov iz poslovanja (ROS) z 19,5 odstotki kar za 64 odstotkov presega poslovni načrt, v bistvu pa je 27 odstotkov nižja v primerjavi z letom pred tem. Podobno velja za vrsto drugih kazalcev poslovanja. Tako je čisti poslovni izid v višini 56,4 milijonov evrov 75 odstotkov nad načrtovanim, a hkrati za 24 odstotkov nižji kot v letu 2022.

Vendar pa je potrebno pri presoji poslovnih rezultatov po mnenju Damijana upoštevati določene svetovne dejavnike. "Treba je upoštevati, da je bilo leto 2023 dokaj težko, saj je bila Nemčija v recesiji, gospodarstvo evrskega območja je skoraj zastalo, industrijska proizvodnja v Nemčiji in evrskem območju je upadla. Hkrati so se povečale geopolitične tenzije in protekcionizem, kar je vplivalo na spreminjanje dobaviteljskih verig in upad rasti pretovora v Luki Koper," poudarja Damijan. "Glede na to situacijo ima Luka še kar dobre rezultate, saj je obseg generalnega, sipkega in tekočega pretovora lani upadel, povečal pa se je pretovor kontejnerjev in avtomobilov," ocenjuje priznani ekonomist, ki ob tem primerja Luko Koper tudi z ostalimi pristanišči. "Tri glavna severnomorska pristanišča so utrpela upad pretovora kontejnerjev, v soseščini sta rast uspeli doseči le pristanišči Koper in Rijeka. Pri pretovoru avtomobilov je bila rast v Luki primerljiva z največjimi mediteranskimi pristanišči. S tega vidika rezultati Luke niso slabi," ocenjuje Damijan.

Damijan pa ob tem opozarja, da utegne pretovor v koprskem pristanišču še naprej stagnirati. "Ob nadaljevanju upadanja konkurenčnosti nemškega gospodarstva utegne pretovor v Luki letos in naslednja leta še naprej stagnirati." Da njegove napovedi držijo, kažejo tudi podatki za prvo četrtletje 2024.

Pretovor je v prvem četrtletju znašal 5,3 milijona ton, kar je sedem odstotkov manj glede na prvo četrtletje leta 2023 in tudi devet odstotkov manj glede na načrt. Pretovor kontejnerjev je osem odstotkov manjši kot v prvem kvartalu lanskega leta, pretovor avtomobilov pa kar 18 odstotkov manjši. Tudi pretovor blagovne skupine sipki in razsuti tovori je bil v primerjavi z enakim obdobjem leta 2023 za 18 odstotkov nižji.

Prihodnja situacija za Luko Koper glede na navedene trende ni obetavna, vendar uprava kljub temu "skladno z letnim in strateškim poslovnim načrtom", sprejetim konec 2023, nadaljuje z aktivnostmi za "povečanje pristaniških zmogljivosti". Temu so namenili 11,1 milijona evrov, kar je 38 odstotkov več kot v prvem kvartalu lanskega leta. Pri tem se pojavlja vprašanje, ali so investicije v povečanje pristaniških zmogljivosti ob trendu upadanja rasti sploh smiselne, tudi v luči zelo visoke rasti stroškov poslovanja v letu 2023.

"Nadaljnje investicije v Luki so smiselne, v kolikor podpirajo načrtovan razvoj v smeri kontejnerskega in avtomobilskega pretovora ter pretovora zamrznjenih živil," opozarja Damijan, ki meni, da bo Luka Koper morala najti nove partnerje, ki bodo skozi pristanišče prinašali nov tovor v Evropo. "Luka bo v vsakem primeru ne glede na dogajanje v nemškem in evrskem gospodarstvu že zaradi diverzifikacije tveganj morala najti nove partnerje, ki bodo skozi Luko prinašali nov tovor v Evropo. Konkurenčnost Evrope je v dramatičnem upadu, zato sledijo težki časi za logiste," še opozarja Damijan.

Deli novico:

Komentiraj

Za komentiranje je potrebna  Prijava  oz.  Registracija
Cazzimperio  |  13 .06. 2024 ob  00: 55
Se je pa promet z drogami povečal?
Ali pa se bo promet kontejnerjev v Luki prepolovil zaradi podpore vladi tetoristov?

hribi |  12 .06. 2024 ob  08: 57
Vlada dela dobro.
vseved |  12 .06. 2024 ob  08: 54
Še en kvazi strokovnjak !