BREZEMBALAŽNA TRGOVINA EKOLA: Ko se združijo ekološka ozaveščenost, inovativnost in podjetniška znanja

Koper

Vse več posameznikov se zaveda, kako pomembno je ekološko ozaveščenost in skrb za zdravo okolje prenesti tudi na področje gospodarstva ter razvijati drugačne načine proizvodnje in prodaje izdelkov. Tudi v Sloveniji so pobude za omejevanje količin zavržene embalaže, zlasti plastike, vedno bolj odmevne in pomembne. Mednje sodi tudi nov koncept trgovin z izdelki, ki se prodajajo brez plastične embalaže. Gre za t. i. zero waste trgovine, ki so pravi svetovni ekološki trend. Takšno trgovino smo dobili tudi v Kopru. Gre za trgovino Ekola, ki je prva trgovina z izdelki brez embalaže na Obali.

Po besedah Špele Bobič, ki je trgovino odprla skupaj s svojim partnerjem Igorjem Pribcem, je trgovina namenjena vsem, ki se zavedajo pomena čistega okolja in zdravega življenja. V Ekoli so na voljo domači naravni prehrambeni izdelki, ekološka kozmetika, čistila, higienski pripomočki in še veliko drugega - vse brez plastične embalaže. Svojo ponudbo želijo graditi tudi na ideji "nič kilometrov", torej ponudbi lokalno pridelane ekološke hrane ter na ideji pravične trgovine (t. i. fairtraid). Trgovino je Bobičeva odprla iz lastne potrebe po takem načinu kupovanja, saj je, kot pravi, dnevno morala metati veliko nepotrebne embalaže v smeti. "Kot primer lahko navedem ovoj, v katerem domov prinesemo wc papir. Ta ovoj izgubi vso svojo namembnost v trenutku, ko pridemo domov. V Ekoli pa ponujamo wc papir v kartonasti škatli, ki jo nato lahko naprej uporabite za shranjevanje ali pa vržete v zaboj za papir, saj se to da zelo enostavno reciklirati," pojasni Špela Bobič.

Špela Bobič

Pri svojem delu si želi sodelovanja s čim večjim številom domačih proizvajalcev, kar ji je tudi uspelo. "Vesela sem, da najdemo toliko raznolike ponudbe že na domačih tleh, žal je velikokrat premalo poznana. Od domačih proizvajalcev sem povezana z Mašo Pevc, ki dela odlične granole, Jano Žiber, ki izdeluje marmelade, namaze in čaje. Kozji sir dobivam s Kmetije Švab iz Zazida, pašto pa od Alekandra Kreblja, ki je v Kopru zelo poznan, saj skoraj vsakdo prepozna njegovo pašto. Od domačih sem povezana tudi z Nacetom Šumrado, od katerega dobivam odlično kavo Costadoro. Posodili so mi tudi mlinček in kavo meljem kar v trgovini. To je najboljši del službe, saj potem vsa trgovina diši po sveže mleti kavi!"

Trenutno se v Ekoli osredotočajo na prihajajoče praznike, zato iščejo ideje in izdelke za novoletna darila, recikliran darilni papir, voščilnice ... "Ker sem po poklicu (skoraj) učiteljica, mi je pomembno tudi, da najdemo igrače, ki so tako okolju prijazne kot tudi poučne. Potrudili se bomo, da bomo imeli na voljo praktične izdelke, ki jih bojo stranke z veseljem podarile svojim najbližnjim," poudarja Bobičeva.

Poleg trgovine nudijo tudi dostavo na dom na relaciji Koper - Piran. "Trenutno imamo na Facebook strani trgovine razpredelnico, ki jo dnevno osvežujemo, kjer so zapisani vsi aktivni izdelki, cene in roki trajanja, kar je posebej pomembno pri svežih izdelkih iz hladilnika," razloži Bobičeva. V kratkem bo aktivna tudi spletna stran, kjer bodo imeli možnost naročila.

In kakšni so vtisi po prvem mesecu poslovanja?

Kot pravi Bobičeva, je pozitivno presenečena, kako so ljudje sprejeli novo trgovino. "Seveda se najdejo taki, ki pridejo in začnejo, ne da bi pogledali cene, razlagati, da v take trgovine ne gredo, ker so predrage. Ampak na srečo je takih malo, veliko več je ljudi, ki pridejo in si z zanimanjem pogledajo, kaj vse imamo in kaj vse je narejeno v Sloveniji." Za prihodnje ima podjetnica še veliko načrtov, vendar morajo, kot pravi, najprej s trgovino pokazati, kaj vse se da narediti in nato nadaljevati.

Do podjetnišknih znanj z izobraževanjem v projektu SOCIALNEET

Špela Bobič je svoja podjetniška znanja pridobivala na Fakulteti na management Univerze na Primorskem (UP FM), kjer se je izobraževala v okviru mednarodnega projekta SOCIALNEETod organizacij civilne družbe k socialnemu podjetništvu (ang. From civil society organizations to social entrepreneurship - Combating youth unenmployment and addressing the needs of NEETs), ki ga financira norveški in EEA sklad. Socialno podjetništvo je ena izmed oblik podjetništva, za katero je značilna inovativna podjetniška ideja s primernim poslovnim modelom in ustrezno organizacijsko strukturo podjetja, temelji pa na načelih neprofitnosti. Ključni izziv projekta SOCIALNEET je reintegracija mladih brezposelnih, ki se ne izobražujejo ali usposabljajo na trgu dela, s ciljem oblikovati družbeno inovativne in poslovne rešitve, ter poiskati zaposlitev za mlade med 18. in 29. letom iz širše obalno-kraške regije. V okviru projekta se mladi na delavnicah in različnih tečajih usposabljajo za razvoj svoje podjetniške ideje na različnih področjih, npr. kmetijstva, kulture, turizma, sociale, IT-ja, alternativnih virov. Pridobivajo nova znanja in krepijo svoje podjetniške kompetence, s čimer se jim tudi povečajo zaposlitvene možnosti. Ustanovljena je bila tudi  SOCIALNEET zbirna točka, ki je na voljo vsem, ki potrebujejo poslovni nasvet, informacije, kontakte.

Bobičeva predhodno ni imela podjetniških izkušenj. "Februarja sem od Zavoda za zaposlovanje dobila vabilo na projekt SOCIALNEET, ki se mi je zdel zanimiv in za moj primer izjemno primeren. Na predavanjih so nam pokazali nekaj primerov dobre prakse in predstavili orodja, ki nam olajšajo vstop na trg. Zahvalila bi se dr. Faganelu, saj mi je zelo pomagal tudi pri papirologiji in vedno bil pripravljen pomagati, ko sem imela kakšno vprašanje. Povedal nam je tudi za natečaj EKOSOP 2020, kjer sem zasedla 3. mesto, kar pomeni, da mi sedaj pripada tudi iz tega natečaja nekaj ur pomoči pri zagonu novega podjetja. V bistvu sem zelo vesela, da se nam je prostor, ki smo ga imeli februarja na voljo, izmuznil, saj sem imela nato čas nadgraditi svoje znanje podjetništva, dobila pa sem tudi veliko dobrih predlogov, kako izboljšati svoj poslovni načrt," svojo izkušnjo s sodelovanjem na projektu SOCIALNEET opiše Špela Bobič.

Po mnenju doc. dr. Armanda Faganela, nosilca projekta in predavatelja za področje marketinga na UP Fakulteti za management, je tovrsten prenos podjetniških znanj v prakso, kot ga je uresničila Špela Bobič s svojo brezembalažno ekološko trgovino Ekola, izjemen dokaz uspešnosti projekta SOCIALNEET. "S tem je bil dosežen eden od ciljev projekta, da se udeleženci samostojno podajo v podjetniške vode in ob tem pomagajo uresničevati tudi širše družbene cilje. V primeru prve trgovine brez embalaže v Kopru gre za mnogotere in večplastne koristi: Špela je realizirala eno izmed svojih številnih idej in se preizkuša kot podjetnica; neizkoriščen poslovni prostor je dobil nove vsebine; s prodajo izdelkov brez embalaže prispeva k zmanjševanju odpadkov; z ekološkimi izdelki osvešča potrošnike; spodbuja se okoljsko prijazen način nakupovanja; z morebitnimi dodatnimi zaposlitvami bo lahko čez čas pomagala drugim mladim v regiji najti službo ... Upamo, da bomo dobili več takšnih uspešnih zgodb udeležencev našega projekta. Špeli iskreno čestitamo in ji želimo srečno na novi poslovni poti!"

Dodatne dejavnosti v okviru delavnic, predavanj in izobraževanj projekta SOCIALNEET se bodo nadaljevale od januarja 2021 dalje. Še vedno je možna PREDPRIJAVA za vse, ki bi vas zanimala vključenost v projekt in pridobivanje novega znanja na področju socialnega podjetništva. Če želite biti obveščeni o začetku in vsebinah dejavnosti, vas prosimo, da svoje podatke vpišete v TA OBRAZEC.