ZASKRBLJUJOČE: Slovenski mladostniki po pitju in opijanju nad mednarodnim povprečjem

Slovenija

Kar 81 odstotkov slovenskih 15-letnikov je že poskusilo ali pilo alkoholne pijače, 40 odstotkov se jih z alkoholom sreča že pred 13. letom, kaže zadnja raziskava Z zdravjem povezana vedenja v šolskem obdobju Nacionalnega inštituta za javno zdravje. Prvo alkoholno pijačo otroci najpogosteje spijejo do svojega 10. leta, največkrat v domačem okolju.

Razlogov, zakaj mladi posegajo po alkoholu, je več in se med seboj prepletajo, navajajo na Nacionalnem inštitutu za javno zdravje (NIJZ). Med najpomembnejšima izpostavlja toleranten odnos slovenske družbe do alkohola in veliko dostopnost alkohola. Približno vsak sedmi 15-letnik pije alkoholne pijače vsaj enkrat tedensko in skoraj tretjina 15-letnikov je že bila opita vsaj dvakrat v življenju, izpostavljajo na NIJZ.

Podatki raziskave kažejo tudi na nekatere razlike med spoloma

Med 15-letniki, ki pijejo vsaj enkrat tedensko, je več fantov kot deklet, podobno je tudi pri 13-letnikih, kjer sta pitje alkohola in opijanje pogostejša med fanti.

"Razlike med spoloma v pivskem vedenju se v zadnjih letih manjšajo in pričakujemo lahko, da se bodo v prihodnosti še bolj zmanjševale - medtem ko odstotek fantov, ki se opijajo, pada, pa pri dekletih ostaja enak. Iz drugih raziskav zaznavamo tudi naraščanje števila mladih žensk v starosti od 25 do 34 let, ki se pogosto opijajo," so zapisali na inštitutu.

Podobno ugotavljajo tudi v drugih srednjeevropskih in vzhodnoevropskih državah

Na pitje mladih vplivajo njihovo precenjevanje števila vrstnikov, ki redno pijejo alkohol, želja po pripadnosti vrstniškim skupinam, permisiven odnos staršev do pitja svojih otrok, neustvarjalno in neaktivno preživljanje prostega časa mladostnikov ter pozitivna pričakovanja v zvezi s pitjem alkohola, ki jih spodbuja tudi neodgovorno oglaševanje alkoholnih pijač, so še dodali na inštitutu.

Nekateri raziskovalci to pripisujejo vse večjemu osamosvajanju in avtonomnosti žensk v teh državah. Raziskave tudi kažejo, da višja kot je pozicija žensk v družbi, manjše so razlike med spoloma v načinu pitja alkohola. Kot možen razlog navajajo tudi neodgovoren način oglaševanja alkohola, ki je intenzivno usmerjeno v mlade, predvsem pa v dekleta, ki naj bi bila samo v revijah za štirikrat bolj izpostavljena oglasom kot fantje.

Raziskave kažejo, da kljub zakonski prepovedi prodaje alkohola mladoletnim osebam mladi v večini primerov nimajo težav z nakupom alkoholnih pijač v trgovini ali lokalu. Razlogi so tudi v značilnostih razvojnega obdobja adolescence, ko mladi potrjujejo svojo identiteto tudi s preizkušanjem novih reči in ko možgani mladostnikov še dozorevajo.

Deli novico: